Tutsek Piroska életrajzi adatai

Születési adatok

Brassó, 1905. szept. 3. Édesapja: Tutsek Géza orvos,
Édesanyja: Purcell Margit az angol zeneszerző, Henry Purcell leszármazottja;
ikertestvére: Tutsek Ilona, szintén operaénekesnő, szoprán.

Tanulmányok

Zeneakadémia énektanszakot kitüntetéssel végzi 1926-ban,
további években Budapesten, Bécsben, Rómában, Berlinben, tanul
éneket, mozgásművészetet, wagneri deklamációt Bayreuthban és
drámai mozgásművészetet Anna Bahr Mildenburgtól Berlinben.

Első fellépések

1927-től: templomi hangversenyek, dalestek, rádiófelvételek ikertestvérével

Fontosabb fellépései, szerződéses kapcsolatai

Budapest Magyar állami Operaház

Debütál: 1933. április 23. Verdi: Aida Amneris szerepében.
1933-tól 1948-ig állandó szerződtetett tag, első szerepkörös magánénekes művész.
1948-ban szerződését nem újítják meg. Mellőzését sem művészi, sem politikai okok nem indokolták.

Visszatérés az operába 3 fellépés erejéig 1957-ben.

Bécs: Staatsoper

1936-ban Bruno Walter fedezi fel
1937. jan.-ban Don Carlos Eboli Bruno Walter vezényletével igen sikeres fellépés,
ezt követik a többször megújított szerződésekkel 1937- 1944-ig (43-44-ben már ritkán) rendszeres vendégszerelések
(számos Wagner, Verdi, R. Strauss, Gluck zeneművekben)

Salzburg, Ünnepi Játékok

meghívott vendégszereplő 1938-39-ben
(Tannhäuser, Mesterdalnokok, Beethoven IX. szimf.; Verdi Requiem, Mozart Requiem)

Milanó Scala

1940 az Operaház együttesével a Respighi Láng-ban, majd
1940-42 magánénekesként vendégszereplő (Wagner: Parsifal és Tannhäuser operákban)

Művészetéről röviden

Teljes repertoárja 24 szerző (ebből 6 magyar) 42 művében 54 szerepre terjed ki.
A teljesség igénye nélkül néhány kiemelkedő alakítása: Carmen, Koncsakovna, Adriana-Lecouvreur - Grófnő, Orfeusz, Laura, Eudoxia, Amneris, Eboli, Azucena, Waltraute, Fricka, Venus, Ortrud, Kundry.

Nagy, minden regiszterben átütő hang, ösztönös muzikalitás, kiművelt technika jellemezték művészetét, mindezekhez kitűnő színészi képesség és ragyogó színpadi megjelenés is társult.

Neves hazai és külföldi karmesterek (akikkel együtt dolgozott, névsorban): Karl Böhm, Sergio Failoni, Ferencsik János, Wilhelm Furtwängler, Vittorio Gui, Erich Kleiber, Otto Klemperer, Hans Knappertsbusch, Gino Marinuzzi, Lovro von Matacic, Rudolf Moralt, Mario Rossi, Tullio Serafin és Bruno Walter.

Művészetét néhány értékes amatőr felvétel örökítette meg.

-.-

1955-től nyugdíjazzák, méltánytalanul alacsony nyugdíjjal. Ezt hozzá méltó szintre megemeltetni ill. a korábbiakban még élő örökös tagsági címet elnyerni számtalan – pl. 1967-ben Lukács Miklós, az akkori operaház igazgatója által is támogatott - kérelmeinek és beadványainak ellenére sem sikerült. Tehetségét énektanárként élete végéig fiatalok képzésére fordította.

1979. december 24-én halt meg Budapesten. Férje: Bogdánfy Géza, okl. építészmérnök, vállalkozó. Később feleségét menedzsereként segítette művészi pályáján. Megh. 1974. Egyetlen gyermekük: Bogdánfy Géza okl. vill. mérnök; szül: 1940. nov. 25.